محمد الريفي يقرر اعتزال الغناء.. وخالد الفايد يحذره: متخليش حد يستغلك
فن و مشاهير

محمد الريفي يقرر اعتزال الغناء.. وخالد الفايد يحذره: متخليش حد يستغلك


كشف المطرب المغربي محمد الريفي، نجم برنامج مواهب “ذا إكس فاكتور”، عن رغبته في اعتزال الغناء والابتعاد عن مجال الفن بشكل نهائي.

وكتب الريفي، عبر صفحته الرسمية في “فيسبوك”: “بدأت أفكر في الطريق إلى الاعتزال، أخلص تعاقداتي الأخيرة وسأبدأ حياتي من جديد ويا رب إلى طريق الخير”.

وعلق الفنان خالد الفايد، صاحب تجربة سابقة في الاعتزال وتراجع عنه، على رغبة محمد الريفي اعتزال الغناء، مؤكدا للأخير أنه يتمتع بصوت جميل وإحساس واضح، إضافة إلى أنه يستطيع التقرب إلى الله دون الاعتزال، بتقديم فن “نظيف”، بحسب تعبيره.

وكتب الفايد، عبر “فيسبوك”: “البوست ده بكتبه للفنان المحترم محمد الريفي، أنا كنت لسه بسمع لك أغنية (مكتوب علينا)، صوتك جميل وإحساسك عالي وابتسامتك وبراءتك وأنت بتغني هي سر محبة الناس ليك حقيقي أنت سلطان”.

وأضاف: “بلاش تعتزل وتقول هقول قرآن وبس أنت إنسان كويس قول قرآن وغني وقدم فن نضيف يسعد الناس ويفرحهم عشان بجد حرام صوتك جميل”.

واستذكر الفايد تجربته عند اعتزال الغناء وعودته بعد فترة وجيزة: “المثل بيقولك (اسأل مجرب ولا تسألش طبيب)، وأنا المجرب يا ريفي جربت الطريقين وعرفت إن مفيش ولا واحد فيهم صادق مع ربنا أو مع نفسه وشفت ده كله بعيني، هيقتلوا أحلامك وطموحك ويفسدوا علاقاتك مع الناس اللي بتحبك وهتخسر ناس كتير”.

وأكمل الفايد، نصيحته للريفي: “حاول تسيطر على المشاعر الدينية اللي عندك شوية ومتخليش حد يستغلك من خلالها ومن خلال مشاعر طيبة جواك إنك بتحب القرآن والعبادة، كمل فنك وقدم حاجة محترمة وإحنا كلنا بنحبك”.

واختتم الفايد: “وأنا سمعتك في المسابقة بتقول بحب أمي وعايز أفرحها بيا وأكسب، كمل يا ريفي وفرحها بيك وخليها فخورة بيك وأوعى تخسر كل حاجة بسبب ناس مش فاهمة في الدين أي شيء”.

وسبق وتراجع الفنان خالد الفايد عن قرار اعتزاله الغناء، وأعلن عودته للفن عبر مشاركة صورة تجمعه بالمنتج هاني محروس عبر حسابه في “فيسبوك”، مُشيرًا إلى أنه ارتكب خطأً فادحًا بسماعه كلام الآخرين.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *