أكرم حسني يرد على انتقاد طارق الشناوي لـ”العميل صفر”
فن و مشاهير

أكرم حسني يرد على انتقاد طارق الشناوي لـ”العميل صفر”


رد الممثل المصري أكرم حسني على الناقد الفني طارق الشناوي، بعد انتقاده لفيلمه “العميل صفر”، الذي يعرض حالياً في السينما.

وقال الشناوي إن أكرم لديه خفة دم وحضور، لكن هذا لا يكفي لصناعة نجم شباك وتصدر فيلمه بين الأفلام المنافسة لا يعني أنه جيّد الصنع ولكن تصدر شباك التذاكر بسبب ضعف التنافس الجماهيري بين الأفلام المعروضة.

من جانبه، رد أكرم حسني في لقاء تلفزيوني، وقال له: “أي ناقد ينتقد بشكل موضوعي نحترمه ولازم ناخد رأيه في عين الاعتبار ونتعلم من التجربة الجاية ونشوف نكملها بإيه.. وأنا هتقبل نقده وأشوف الجانب اللي أقدر أصلحه في أخطائي ووارد جزء من كلامه محتاج أني أبص عليه.. إحنا مش ملايكة.. والتجربة الفنية ممكن تنجح أو لا وعلينا أننا نتعلم من التجربة شوية الأخطاء ونصلحها”.

وكشف أكرم حسني عن أغنيات فيلم “العميل صفر”، قائلًا: “عاملين تلات أغاني، أغنيتين لوحدي وأغنية بتشرف وفخور أني اسمي تحت اسم مدحت صالح هو اللي مغني التتر وأنا بقول جزء صغير فيه”.

وأضاف: “أحيانا في أغاني مش بتكون متوقع النجاح الكبير اللي تحققه، زي أغنية (ستو أنا) بالنسبة لي اتجاه الكتابة الخاصة بها هي الغزل الكوميدي العفيف، وأنا بشتغل على أغنية (ستو أنا) قلت إزاي هعمل أغنية تحقق نجاح يتخطى نجاح أغنية (بسبوسة) في (الوصية)”.

وعن اختياره مفردات الأغاني قال: “أحاول ألاقي مفردات دمها خفيف وتعمل معنى لذيذ وتخدم الأغنية ويبقى سهل على الجمهور يحفظها، وبستخدم مفردات شبه كلام الشارع زي كلمة ياسطى وكلمات مناسبة للناس”.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *